מסירת מידע רפואי למטופל - רפואה ומשפט

מדוע חשוב למסור מידע רפואי מלא למטופל?

"לשם קבלת הסכמה מדעת, ימסור המטפל למטופל מידע רפואי הדרוש לו, באורח סביר, כדי לאפשר לו להחליט אם להסכים לטיפול המוצע..." מתוך חוק זכויות החולה.

חוק זכויות החולה מחייב הסכמה מדעת של החולה לשם מתן טיפול רפואי. כדי לאפשר לחולה להחליט אם להסכים לטיפול המוצע, על המטפל למסור לו מידע רפואי באורח סביר.

מסירת מידע רפואי כולל בין השאר: הדיאגנוזה והפרוגנוזה של מצבו הרפואי של המטופל, תיאור המהות, ההליך, המטרה, התועלת הצפויה והסיכויים של ההליך המוצע, הסיכונים הכרוכים בהליך המוצע, לרבות תופעות לוואי, כאב ואי נוחות, סיכויים וסיכונים של טיפולים רפואיים חלופיים או של העדר טיפולים רפואיים, עובדת היות הטיפול בעל אופי חדשני.

המטפל ימסור למטופל את המידע הרפואי, בשלב מוקדם ככל האפשר, ובאופן שיאפשר למטופל מידה מרבית של הבנת המידע לשם קבלת החלטה בדרך של בחירה מרצון ואי תלות. רשאי המטפל להימנע ממסירת מידע רפואי מסוים למטופל, הנוגע למצבו הרפואי, אם אישרה ועדת אתיקה כי מסירתו עלולה לגרום נזק חמור לבריאותו הגופנית או הנפשית של המטופל. עד כאן תיאור החוק, וכעת למציאות: בפועל עדיין מקבלים חולים טיפול רפואי ללא כל הסבר.

גם במקרים בהם ניתן הסבר, הוא לרב חלקי ולא מעמיק. החל מהליכים פשוטים כמו מתן מרשם לתרופה. ברב המקרים לא יפרט הרופא מדוע בחר בתרופה הספציפית, מהן השפעות הלוואי האפשריות, האם ישנם טיפולים חלופיים אפשריים וכו'.

גם בהליכים מורכבים יותר כמו ניתוחים, מסתפקים הרופאים לעיתים במתן הסבר בסיסי ולא מספק בלבד. אין ספק שהמציאות המתגלה בשטח רחוקה מלשקף את החקיקה. חלקם של המטפלים והמערכת הרפואית במציאות זו הוא רב.

האם גם לנו כמטופלים יש חלק במציאות זו? מהי האחריות שלנו?

ברור הוא שלכל מטופל יש מידת אחריות רבה על בריאותו ועל הטיפול הרפואי אותו הוא מקבל. חולים נוטים לקבל את הטיפול המוצע להם ללא בירור מקדים ושאילת שאלות. הדבר נובע ממספר גורמים. ראשית, מטופלים רבים עדיין אינם מודעים לזכויותיהם. שנית, גם אם המטופל מודע לזכויותיו הוא לא תמיד דורש אותן, כך גם לגבי מידע רפואי המגיע לו על פי חוק.

לעיתים מרגיש החולה כי אין לו את הכלים, הידע וההבנה הדרושים ולכן מסתפק במידע הבסיסי וסומך על המערכת הרפואית כי תפעיל את השיקולים הנכונים ביותר. לעיתים הדבר נובע מחוסר נעימות מול הרופא המטפל או הצוות הרפואי בכלל. הדינאמיקה הנוצרת בין חולה לרופא היא לא תמיד כזו היוצרת נוחות ופתיחות בתקשורת בין השניים. לא פעם אנו נתקלים בחוסר סבלנות של מטפלים בתגובה לשאלות הנשאלות ע"י המטופל.

החולה, שנזקק לשירותיו של המטפל, מעדיף לשמור על "פרופיל נמוך" כדי לא לעורר את מורת רוחו של הרופא. כדי לחולל שינוי במציאות זו נדרש הרבה יותר מחוק מפורט. יש להגביר את המודעות בקרב חולים לזכויותיהם ולחשיבות קבלת המידע הרפואי המגיע להם. כמו כן יש לעודד ולחנך את המטפלים ליצור אווירה פתוחה ונינוחה עם המטופלים.

מסירת מידע רפואי צריכה להיות מדיניות מובנת מאליה בדיוק כמו שמירת סודיות רפואית או זכויות אחרות. היתרונות והסיבות למעורבות המטופל בטיפול הרפואי ומסירת המידע הרלוונטי הן רבות. כפי שמגדיר החוק, קבלת המידע הכרחית על מנת שהמטופל יקבל את ההחלטה הנכונה מבחינתו.

מבחינה נפשית, לעיתים אי הידיעה מגביר את הפחד והלחץ של המטופל, דבר שעלול לפגוע בהצלחת הטיפול. את הצורך הגובר של המטופלים במידע רפואי ניתן לראות ע"י עליה במידע הנמצא באמצעי התקשורת השונים. תוכניות טלוויזיה בנושאי בריאות, מגזינים, אתרי אינטרנט ועוד.

מגמה זו היא מבורכת בתנאי שהיא מעשירה ולא מחליפה את המידע הרפואי שנמסר על ידי המטפלים. לסיכום, מעורבות של החולה בטיפול תשפר את יחסי המטפל - מטופל ואף תתרום להצלחתו של כל טיפול רפואי.





מאמרים אחרונים

קישורים
- רפואה ומשפט
- פסיכולוג
- ריטלין
- ניצול מיני

חיפוש באתר





זכויות החולה | רשלנות רפואית | עורך דין - רשלנות רפואית | מידע רפואי | אתיקה | חיסונים | מפת האתר

רופא או כל מטפל רפואי אחר חייב למסור מידע רפואי מלא למטופל, ללא תנאים ועל פי חוק זכויות החולה.

המידע המופיע באתר אינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מבעלי האתר כל אחריות.